Thursday 4 April 2013

SET A - OPTIMUM HEALTH / FAMILY WELLNESS


Anemia atau biasa disebut kurang darah adalah keadaan yang mana darah memilki kekurangan sel darah merah atau hemoglobin. Hemoglobin ialah bahagian sel darah merah yang mengandungi zat besi. Keadaan ini menjejaskan pengaliran oksigen dalam tubuh menyebabkan kelesuan, kelelahan dan membuatkan pengidapnya kelihatan pucat.

Beberapa penyebab anemia:
§  kemusnahan sel darah merah yang terlampau agresif – sel darah merah membentuk sel2 yang abnormal yang dipanggil sel sabit atau sel sickle
§  kehilangan darah yang banyak – dari kemalangan, kecederaan, tumpah darah atau darah haid yang terlampau banyak
§  badan yang kurang menghasilkan sel darah merah – badan yang kekurangan nutrisi
Kekurangan nutrisi yang menyebabkan anemia
§  Zat besi
§  Asid folik
§  Vitamin B12

Satu cara untuk memastikan anda menghidap anemia ialah melalui ujian darah.

Anemia amat berbahaya kepada pengidap aterosklorosis, iaitu sejenis penyakit yang mana lemak terkumpul dalam arteri. Sudahlah darahnya kurang, yang ada pun tersekat pula. Ini meninggikan risiko terkena strok.

Apakah supplement yang boleh membantu?
VITA-LEA IRON FORMULA
Mengandungi zat besi yang membantu mereka yang menghadapi masalah kekurangan zat ini. Kebiasaannya mereka yang mengalami anemia jenis ini ialah dari kalangan kanak-kanak di bawah 2 tahun, remaja perempuan (yang sudah datang haid), wanita hamil dan warga emas.
Faktor yang menyebabkan kekurangan zat besi ialah kurangnya pengambilan zat besi dalam diet harian, atau badan kurang berupaya menyerap zat besi kerana diet yang tidak betul.
VITA-C 500MG SUSTAINED RELEASED
Vitamin C membantu tubuh menyerap zat besi.Kajian menunjukkan vitamin C membantu penyerapan zat besi sehingga 2 kali lebih banyak.
Vitamin C sustained released dilepaskan secara perlahan-lahan untuk membekalkan vitamin C yang secukupnya kepada tubuh. Ini kerana Vitamin C tidak dapat disimpan oleh tubuh. Tubuh manusia normal memerlukan 500mg vitamun C setiap hari yang bersamaan dengan 7 biji oren.
B COMPLEX
Asid folik membantu mengawal dan mengelakkan anemia yang disebabkan oleh kekurangan asid folik.
Vitamin B12 mengelakkan anemia yang disebabkan oleh kekurangan Vitamin B12.
Vitamin B5 dan B6 membantu dalam penghasilan sel darah merah.

Anda berminat??

Hubungi saya dan dapatkan konsultasi percuma dari saya :
-0173430922 (sms/call/Whatapps)


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen