Saturday 1 February 2014

Ingin tambah berat badan...??

Kebanyakkan kita dengar ramai yang ingin turunkn berat badan...tapi kali ni lain pulak kes nya..ada sorang customer bertanyakan pada saya apa vitamin yang sesuai untuk menambahkan berat badan..hihihi..kelakar gak kn...tapi Shaklee juga ada membekalkan produk yang bagi golongan yang ingin menambahkan berat badan.

Sebelum itu, saya nak share info skit kenapa la agaknya orang yg kurus tapi dah makan banyak-banyak pun, berat tak nak naik. punya la usaha macam-macam nak tambah berat badan. daripada pembacaan saya..salah satu sebab kenapa berat susah naik kerana orang tersebut mempunyai masalah pada sistem ususnya. lebih spesifik lagi masalah pada bahagian vilus.

Apa itu VILUS?

Kalau nak tahu..vilus ni lapisan yang terdapat pada dinding usus. Ia berfungsi untuk menyerap nutrisi dalam makanan. Lapisan pada dinding usus ni macam karpet. keadaannya kesat dan tidak sekata... di sebabkan keadaan itu walaupun kita dah membuang hari-hari...masih banyak lagi sisa buangan yang tertinggal dalam vilus ni.
Jadi, untuk anda yang mempunyai masalah kurang berat badan, lapisan vilus anda tidak sihat dan tidak bersih. Maka penyerapan nutrisi tidak berlaku secara maksima. Walau banyak mana pun yang anda makan, anda tidak akan mempunyai cukup nutrisi dan jika anda makan tanpa kawalan untuk kandungan lemak dan karboidrat..AWAS!!! anda sebenarnya terdedah kepada risiko KOLESTROL yang boleh menyebabkan PENYAKIT JANTUNG.dan kita tahu bahawa penyakit jantung ni adalah pembunuh manusia PERTAMA di dunia.

Kepada anda yang mengalami masalah ni dan mencari-cari cara untuk tambah berat badan, jangan rasa tertekan .InsyaAllah ada penyelesaiannya. Ini dia vitamin dari Shaklee Mealshakes, Vitalea dan B Complex dapat membantu anda. 
1. Meal Shakes
Membekalkan 35% atau lebih nilai harian bagi 19 vitamin dan mineral yang penting. Sumber yang kaya kalsium, fiber dan protein. Protein amat penting dalam proses menambah berat badan kerana pengambilan protein boleh mengisi keperluan tubuh. Protein adalah asas kepada pemakanan tubuh badan sama ada untuk menambah berat, menguruskan badan atau nak cantik pun semuanya perlukan protein. Antara sebab yang lain ialah, protein membantu penyerapan yangg lebih baik ke atas supplement yang kita ambil.


2.VitaLea
Multivitamin yg membekal 23 jenis vitamin penting bersama iron yang sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Banyak membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya, membantu mencegah penyakit tiroid@ beguk (penyakit tiroid ini terjadi kebiasaannya kerana kekurangan iodin dan ini terdapat di dalam vitalea kita), supplement penting untuk diet atau slim yang mana walau kita kurang makan namun pengambilan vitalea ni banyak membantu memberi badan rasa bertenaga, tidak lesu dan menjadikan kulit yang sentiasa tegang, mengelak pitam dan pening.


3.B Complex
Mengandungi 8 jenis vitamin B yang penting untuk badan. mengawalatur kadar metabolisme dalam badan, menggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular, mengurangkan rasa letih, tekanan perasaan dan meningkatkan sistem pertahanan badan.

Selain itu, ESP juga boleh membantu menambah berat badan dengan cara pengambilan yang berbeza kerana ESP merupakan serbuk soya berprotein terbaik.

Anda perlu mengambil Vitalea, B Complex dan Meal Shakes mengikut jadual yang telah disediakan. Kebiasaannya pengguna yang mengamalkan produk yang dicadangkan akan naik dalam lingkungan 2kg selepas sebulan.

Pagi (Sarapan) :Makan pagi (terserah, nasi goreng or nasi lemak or ape2..janji mesti ada daging/ayam /telur/ikan) Minum susu 1 gelas (bancuh 1 sudu Meal Shakes)Makan B Complex (1 biji) dan Vitalea (1 biji) dengan air kosong.

Brunch (Makan dalam jam 10 pagi iaitu makan antara makan pagi dan makan tengah hari) :Makan roti, Minum susu 1 gelas

Tengah hari /lunch:Makan siang yang bergizi seperti biasa seperti -nasi plus lauk ayam/ikan/daging. (Tak perlu makan banyak)

Minum Petang /Tea time:Makan roti, Minum susu 1 gelas(bancuh 1 sudu mealshake)

Makan Malam:(sebaiknya 3-4 jam sebelum tidur..nasi + lauk.. Tak perlu makan banyak). Makan Vitalea 1 biji.

10 minit sebelum tidur:Makan roti sekeping. Minum susu 1 gelas

PERATURAN /RULES
Senaman sehari 10 minit paling kurang...tidak perlu melakukan senaman yang berat. Cukuplah dengan mengangkat botol air mineral yang 500 liter tu. Angkat macam angkat berat. Ataupun skipping atau apa-apa senaman untuk membina otot badan dan jangan makan makanan ringan dan ikut jadual ni selama sebulan.



Jika berminat untuk mendapatkannya boleh hubungi saya :

FB : Nik Azimah Awg Hamat
HP : 017-3430922
Emel : nik_azimah81@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen