Thursday 19 June 2014

Atasi Masalah Letih dengan ESP Shaklee

Ramai yang tidak sedar yang sarapan merupakan rahsia untuk kekal sihat dan bertenaga sepanjang hari. Malah, pakar pemakanan juga sependapat; sarapan pagi adalah sumber pertama untuk memulakan hari kita, sebagaimana dituntut dalam Islam untuk bangun bersahur, walaupun ada yang boleh bertahan sehingga menjelang waktu berbuka.
 
Kajian terbaru menunjukkan, orang yang bersarapan secara tetap menikmati kehidupan berkualiti, tersusun, bersikap positif, lebih langsing (yang ni mesti ramai yg teruja..hehe) dan memiliki daya tumpuan lebih baik.

Hari ini saya nak bercerita tentang masalah mudah letih tidak bertenga dan mengantuk. Seawal pagi kita bingkas bangkit dari tidur dan ceria untuk memulakan rutin harian kita. Tapi baru masuk pukul 10 pagi badan dah lemau. Asyik mengantuk sahaja. Kusangkakan panas sampai ke petang rupanya belum tengah hari dah hujan. Aiyaaark! Apa nak jadi ni. Nak kata tidur tak cukup, rasanya tak pula. Macam mana boleh jadi letih tidak bertenaga ni? Adakah faktor permakanan?


Kebaikan Energizing Soy Protein Shaklee (ESP) yang dapat membantu kita bertenaga berjam-jam. Ciptaan dari Shaklee yang melengkapkan ESP mempunyai ciri-ciri tindak balas glisemik

Tindak balas glisemik ni menerangkan kesan makanan kepada paras gula dalam darah. Hasil saintis Shaklee telah mencipta indeks glisemik yang rendah dalam Energizing Soy Protein ESP. Ia membolehkan gula dalam darah dipecahkan secara perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan. Tidak seperti keretapi laju. Perlepasan tenaga secara perlahan inilah yang membuatkan kita merasa bertenaga selama berjam-jam. Selain itu kesimbangan metabolik yang terbentuk selepas kita minum esp ini akan membuatkan kita berasa tidak lapar, tenang dan selesa.

Tanpa kita sedari atau pun sengaja kita tak mahu ambil peduli, cuba kita makan aiskrim (indeks glisemik tinggi) atau makanan manis. Kita mungkin akan berasa cepat lapar malahan mungkin berasa letih, mengantuk dan cepat marah. Ini terjadi apabila paras gula yang tinggi dalam darah selepas makan aiskrim telah menurun secara mendadak seperti keretapi laju.

Contoh lain yang mudah apabila kita mengambil sarapan nasi lemak. Selepas kita menikmati kelazatan nasi lemak pasti mata akan menjadi mudah mengantuk, badan lesu dan tidak bertenaga. Padahal kita memperolehi tidur yang cukup malam tadi.
 

Sudah gaharu cendana pula. Sudah tahu bertanya pula. Uols dah tahu apa nak buatkan. Untuk atasi mudah letih tidak bertenaga setiap hari bersarapanlah dengan ESP. Tinggalkan menu sarapan yang tidak menyihatkan. Kebaikan esp bukan setakat ini sahaja. Malah kita akan dapat menikmati pelbagai kebaikan daripada ESP. Kulit bertambah cantik dan anjal, tiada lagi wajah yang kusam dan sebagainya. 

Sebelum saya akhiri entri ini, marilah kita membuat perubahan dalam mengambil menu permakanan kita setiap hari. Berdisiplin dalam menentukan menu yang sihat dan terbaik untuk kita dan keluarga kita. Sesungguhnya lebih mudah kita mencegah daripada mengubati. Nikmat hidup sihat memang tiada galang gantinya. Pilihan di tangan kita. U DECIDE! 

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Rakan Shaklee Anda :
Nik Azimah bt Awg.Hamat (SID : 894805)
 ♥ SMS/WhatsApp : 017-343 0922
 ♥ Emel : nik_azimah81@yahoo.com
 ♥ FB Page: Peminatvitamin
 ♥ FB : Nik Azimah Awg Hamat

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen