Monday 30 June 2014

Kelebihan Bekerja dari Rumah

Pertama sekali, apabila anda bekerja dari rumah, masa anda kurang dihabiskan di jalanraya dan ini bermakna kereta anda kurang menerima tekanan. Oleh itu, bukan sahaja kos untuk petrol akan berkurangan tetapi juga kos membaiki dan menyelenggarakan kereta.

Sedarkah anda bahawa setiap kali anda membawa kereta berjumpa mekanik, anda terpaksa membayar lebih kerana anda selalunya terpaksa membaiki bahagian yang sebenarnya masih berfungsi dengan baik? Saya pasti kebanyakan dari anda hanya menyerahkan bulat-bulat kepada mereka yang pakar untuk menentukan apa yang baik untuk kereta anda.

Dengan bekerja dari rumah juga, anda tidak perlu menukar kereta atau membeli pakaian baru kerana pakaian yang ringkas adalah lebih sesuai apabila anda bekerja di rumah. Ke pejabat, anda mungkin berpakaian cantik, tetapi di rumah tidak perlu. Anda bukan sahaja dapat menjimatkan wang membeli pakaian yang mahal, beg dan kasut yang sedondong, tetapi anda juga dapat berjimat dari membeli alat solek. Pernahkah anda terfikir bagaimana setiap kali pulang dari pejabat anda akan bergegas menukar pakaian yang lebih selesa? Tentu sekali pakaian biasa ini lebih murah dan selesa! Di rumah anda tidak perlu berhias.
 
Jika anda bekerja dari rumah juga, anda dapat menjimatkan masa. Anda boleh merancang masa anda dengan lebih baik. Anda boleh pergi berbelanja barangan dapur semasa keluar membayar bil dan sebagainya. Masa berada di tangan anda dan anda tidak perlu melapor diri kepada sesiapa. Dengan ini, anda dapat menjimatkan masa yang boleh anda gunakan untuk membuat kerja anda di rumah. Apabila keluar berbelanja, buatlah senarai barang-barang yang perlu anda beli untuk mengelakkan berbelanja keterlaluan.

Saya tidak pernah berbelanja ketika perut lapar kerana anda tidak sedar akan tarikan gerai makanan ke atas selera anda semasa anda sedang lapar. Makan di rumah adalah lebih menyihatkan. Ini juga menjimatkan perbelanjaan perubatan, dan anda tidak perlu berulang-alik berjumpa doctor. Ini juga bermakna anda menjimatkan masa!

Anda hendaklah mengambil kesemua peluang yang datang apabila anda bekerja di rumah, kerana anda mempunyai banyak masa yang boleh dipergunakan untuk bekerja dan berekreasi. Bila anda mempunyai terlalu banyak artikel untuk ditulis – kadangkala tugasan ini datang sekaligus – anda dapat merancang masa anda untuk dipadankan dengan tugasan dan tarikh tutup. Anda adalah ketua anda sendiri!

Apabila anda bekerja di rumah, anda boleh mengambil pembantu separuh masa. Anda dapat berjimat dari mengambil pembantu rumah sepenuh masa. Kita semua tahu perbelanjaan untuk menggaji seorang pembantu rumah sepenuh masa adalah tinggi.

Bil elektrik, air dan telefon akan berkurangan kerana anda berada di rumah untuk mengawalnya. Tambahan pula, perniagaan dari rumah hanya memerlukan sedikit perbelanjaan tambahan kerana kebanyakan rumah sudah mempunyai perabot, telefon, komputer, malah mesin faksimili. Memulakan rumah-pejabat sungguh mudah. Lebih baik jika perabot tidak banyak kerana ini akan memberi ruang yang lebih luas untuk anda bergerak. Anda juga dapat belajar mempergunakan apa yang ada – improvasi ialah ciri-ciri seorang CEO rumah yang pintar. Gunakan kipas angin, bukannya pendingin hawa untuk menjaga alam sekitar dan menjimatkan tenaga kerana kipas angin menggunakan tenaga elektrik yang kurang.

Tentu sekali kos overhed dan perbelanjaan lain dapat dikurangkan kerana apabila anda bekerja dari rumah, anda tahu banyak perkara… tetapi ia tidak bermakna anda tidak mempunyai pengkhususan kerana anda boleh mengawal apa yang anda mampu lakukan. Anda boleh memilih tugasan dan klien dan menentukan tarikh tutup anda sendiri kerana anda adalah CEO.

Ingat, tiada siapa yang memaksa dan mendesak anda. Anda mencurahkan tenaga dan hasilnya adalah untuk anda juga. Jika anda bekerja dengan pintar, lebih banyak pendapatan yang boleh diperolehi. Dan ini tentu sekali mengurangkan tekanan.
 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Rakan Shaklee Anda:-
Nik Azimah bt Awg.Hamat (SID : 894805) 
♥ SMS/WhatsApp : 017-343 0922 
♥ Emel : nik_azimah81@yahoo.com 
♥ FB Page: Peminatvitamin 
♥ FB : Nik Azimah Awg Hamat

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen