Thursday 12 May 2016

Atasi Bau Badan yang meloyakan dengan Alfalfa Compleks

 
rimas dengan bau badan?


Dari mana sebenarnya punca terjadinya bau badan yang tidak menyenangkan? Apakah tindakan kita untuk menghentikan bau badan yang tidak enak itu?

Mari kita berkongsi, punca dan tips atasi masalah bau badan dengan yang pakar Perunding Dermatologi Pusat Perubatan Prince Court, Dr Guru Ratnavelu berkata:-

Bau badan berpunca daripada bahan buangan terkumpul dalam badan akibat proses pencernaan yang tidak sempurna.Makanan yang kita makan, majoritinya digunakan untuk tubuh manakala selebihnya ditukar ke dalam bentuk sisa buangan atau toksin. Toksin ini mudah disingkirkan jika ginjal, hati dan saluran penghadaman usus berfungsi dengan baik.

Bau badan dicipta oleh hormon yang dipanggil pheromones tetapi jika dibiarkan, hormon semula jadi ini akan mengeluarkan bau lebih kuat apabila kelenjar peluh atau apocrine mula dijangkiti bakteria.

Selalunya masalah ini dialami mereka yang menjangkau usia akil baligh atau peringkat remaja kerana mengalami perubahan hormon dan menjalani gaya hidup sihat

Bagi yang obes atau terlalu gemuk pula, kerap mengambil makanan pedas dan memakan ubat khusus (seperti pesakit diabetes), mereka lebih berisiko berdepan masalah bau badan.

Bau badan juga dipengaruhi oleh diet, mood, tahap hormon, jantina, tahap kesihatan, ubat-ubatan yang diambil dan bagi sesetengah orang, genetik juga memainkan peranan.

Faktor genetik, penyakit kencing manis, tiroid, masalah ginjal dan hati juga antara penyumbang kepada bau badan.

“Dalam tubuh badan manusia ada dua jenis kelenjar yang menghasilkan peluh iaitu kelenjar eccrine dan apocrine.

1) Kelenjar eccrine bertanggung jawab terhadap proses berpeluh, yang mana ia bersambung terus hingga permukaan kulit untuk menghasilkan peluh serta bertujuan mengawal suhu badan, selain membuang bahan buangan seperti urea, sodium, kalsium atau elektrolit.

2) kelenjar apocrine pula merembeskan cecair yang lebih likat dan keruh serta menimbulkan masalah jika kuantitinya lebih banyak daripada kelenjar eccrine.

Kelenjar ini berada pada bahagian tubuh yang banyak folikel rambut seperti ketiak dan tempat sulit. Ia mengandungi sebum bahan berlemak iaitu peluh dirembeskan. Sebum pula bahan organik yang tersimpan dalam kelenjar apocrine.

Faktor pemakanan juga antara yang menyumbang ke arah bau badan. Antaranya rempah ratus dan bawang putih, selain banyak minum kopi atau minuman berkafein yang berpotensi menyebabkan bau pada ketiak, sama ada lelaki atau perempuan.

  
Tips Atasi Bau Badan :-

Paling penting jaga kebersihan dan pemakanan.

Mandi dua kali sehari antara perkara mudah yang biasa dilakukan.

Elakkan juga mengambil makanan mengandungi rempah ratus terlalu kuat.

cukur rerambut halus yang tumbuh seperti di bahagian kemaluan serta ketiak apabila tiba waktunya.

Pemakaian deodoran mengandungi bahan antiseptik juga antara yang banyak membantu meskipun bukan jaminan 100%

Jom detoks kan badan dengan Alfalfa Shaklee! Dengan buang toxin dalam tubuh, sistem penghadaman dan pencernaan kita lebih effisyen maka peluh yang keluar pon tak berbau!

alfalfa untuk masalah bau badan

Di sini saya sertakan sekali testimoni alfalfa untuk menangani masalah bau badan. Semoga menjadi batu loncatan untuk anda yang ada masalah bau badan samada teruk atau tidak. Ianya perlu dicegah sebelum makin parah.

atasi bau badan dengan alfalfa

Mahu dapatkan alfalfa dengan pembelian secara online? Cuma klik je link kat bawah ini

Belian ALFALFA SMALL @ ALFALFA LARGE boleh beli di SINI


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Wangsa Maju, KL 
FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Wangsa Maju, Keramat, Setiawangsa, Sri Rampai, Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen