Monday 30 May 2016

Sembelit Di Kalangan Kanak-Kanak..Bagaimana Mengatasinya?

Teringat lagi kisah anak kedua saya di mana setiap kali nak berak memang menangis dan berpeluh-peluh macam mandi. Sebab itulah saat dia bertarung mahu keluarkan najis yang keras dari dalam perutnya. Mama yang tengok pun terkesan akan kesakitan yang ditangguh. Nak kata tak minum banyak air memang dia seorang yang kuat minum air. Tapi macam mana sembelit boleh terjadi?


 
sembelit yang teruk

Sembelit di kalangan kanak-kanak

Menurut Dr. Zubaidi, sembelit bukanlah sejenis penyakit dan ia tidak didiagnosekan dengan mengira bilangan hari anak-anak tidak membuang air besar. Menurut beliau lagi, anak-anak yang tidak membuang air besar selama 3 hari adalah sesuatu yang normal di kalangan kanak-kanak jika tiada tanda-tanda kanak-kanak tersebut mengalami sembelit.

Sembelit adalah keadaan di mana seorang kanak-kanak atau bayi menghasilkan najis yang keras atau kurang kekerapan ke tandas membuang najis. Frekuensi pembuangan najis untuk kanak-kanak adalah sekali setiap 2-3 hari.


Kesan Sembelit kepada kanak-kanak

Kesan sembelit kepada kanak-kanak adalah seperti berikut. Walaubagaimanapun, kesan sembelit juga akan membuatkan kanak-kanak akan menangis setiap kali membuang air besar.

  • Perut kembung
  • Sakit perut yang datang dan pergi ("abdominal cramps").
  • Rasa tidak selesa.
  • Luka di dubur ("anal fissure") yang boleh menyebabkan kesakitan dan pendarahan sewaktu membuang najis.
  • Sering terjadi di mana kanak-kanak yang mengalami masalah ini cuba menahan pembuangan najis untuk mengelakkan rasa sakit. Contohnya, mereka mungkin mencangkung ("squatting"), duduk sambil menyilangkan kaki atau enggan untuk duduk di mangkuk tandas.
  • Kadang-kala ketulan najis yang keras boleh dirasa di abdomen (perut).

Testimoni kanak-kanak sembelit dengan mengamalkan Mealshake

sembelit dan mealshake
 

 Beli secara online KLIK DI SINI

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Wangsa Maju, KL 
FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Wangsa Maju, Keramat, Setiawangsa, Sri Rampai, Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen