Thursday, 23 February 2017

7 JARS SYSTEM


Apa itu?

Ni nak citer. 7 Jars ni adalah adaptasi dari konsep 6 JARS yang diasaskan oleh T Harv Ekar.

Apakah yang terkandung dalam 7 JARS tersebut?



Konsep Menabung


1. NEC ( necessity) iaitu tabung untuk benda2 keperluan dan belanja harian

2. EDU ( education) iaitu tabung untuk pembelajaran, belian buku2

3. CTSS ( long term saving for spending) untuk sesuatu benda yang perlukan duit. Cthnya nak beli rumah

4. FFA (financial freedom) untuk tabungan hari tua

5. PLAY (leisure) iaitu tabungan untuk melancong

6. GIVE ( charity) tabungan untuk tujuan kebajikan

7. PARENTS (ibu bapa) iaitu tabungan untuk ibu bapa mestipun mereka berduit

 

Agak-agak kenapa perlunya tabungan?

Ni antara point yang dapat Cheq Nik simpulkan. Mayb jugak ada kawan2 yang nak tambah di bahagian komen pun amat digalakkan

💕adanya tabungan untuk digunakan waktu2 kecemasan
💕wujudnya target short dan long term. Cth tahun depan mahu bawa 1 keluarga melancong ke Jepun
💕supaya perancangan mengikut bajet dan tidak tersasar
💕menabung sambil berbuat amal kebajikan

Anda ada apply 7 JARS tak? Kalo tak apply lg boleh la cuba ye..

 

Wednesday, 22 February 2017

Set Kecantikan Kulit Idaman Semua

Assalamualaikum semua

Hari ini nak cerita kisah masalah kulit yang Cheq Nik hadapi. Memang sedih dan tiada keyakinan diri nak berhadapan dengan customer apatah lagi ketika mahu bercerita tentang vitamin kecantikan kulit. Pertengahan tahun 2016 meninggalkan kenangan pahit dalam hidup. Sebabnya jerawat dan parut jerawat naik mencanak-canak tanpa dapat di kawal lagi.

Masa tu memang runtunnya hati bila melihat wajah sendiri di cermin. Keyakinan diri tak usah la cakap.memang down sesangat. 


Ini Cheq Nik tepekkan wajah sebelum dan selepas Cheq Nik amalkan full set kecantikan kulit Shaklee. Alhamdulillah puas hati.
 

set kecantikan kulit

Testimoni customer
++++++++++++++

Tiap kali tengok wajah orang lain yang bersih tanpa jerawat memang hati meronta-ronta nak jugak jadi sepertinya. Sehinggalah saya berjumpa dengan Cheq Nik yang memperkenalkan set skincare untuk saya amalkan dan salah satu ikhtiar untuk lenyapkan jerawat yang bermaharajalela di muka..

Cheq Nik berikan 3 vitamin untuk saya cuba iaitu :-

-Alfalfa
-Vitamin C
-Vitamin E

Hampir seminggu amalkan 3 serangkai itu alhamdulillah resdung saya makin elok. Jerawat pun cepat kecut. Dan yang buatkan saya gembira ialah parut2 hodoh makin pudar. 


testimoni set kulit shaklee

Kepada kawan2 di luar sana, jangan takut untuk mencuba Shaklee sebab saya sendiri dah rasai perubahan. Kini keyakinan makin tinggi untuk berhadapan dengan orang sekeliling.

Set Kecantikan Kulit boleh dapatkan DI SINI secara belian atas talian



** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Wangsa Maju, KL 
FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Wangsa Maju, Keramat, Setiawangsa, Sri Rampai, Putrajaya

Tuesday, 21 February 2017

Sirap Merah Rebutan Ramai

Kisah benar :

Awal bulan lepas ada seorang kakak ni carikan vivix untuk mertuanya yang mengidap sakit tiroid tahap 4. Walaupun tahu tipisnya harapan untuk sembuh tetapi tetap juga nak cuba.

Malamnya Cheq Nik p cod ke Pandan Indah. Alhamdulillah kakak tu bagitau mertuanya dapat tidur selepas amalkan vivix. Sebelum ni memang susah nak lelap sebab sakitnya dah tahap kronik.

Dalam 2 minggu mertua kakak tu amalkan vivix dah boleh makan berbanding sebelumnya tapi siapalah kita mahu mengubah Qada dan Qadar. Mertuanya telah kembali ke rahmatullah..

Yang lebihan vivix tu kakak tu yang habiskan. katanya dia pengidap gastrik teruk. Setiap pagi sebelum sarapan dia akan mengambil vivix dan alhamdulillah gastriknya makin elok.

Siapa pernah minum vivix? Jomlah kongsi pengalaman anda sendiri di bahagian komen ye. Biar yang lain boleh merasai bestnya vivix ni. Berbaloi dengan harganya dan sepadan dengan keputusannya.

promo Feb 2017
Tindakan yang bijak sekiranya anda membuat belian vivix twin pack sekarang kerana secara automatiknya anda akan dapat :
- free membership
- free postage
-free 2 beg
-dapat cash rebat rm38
-dapat beli dengan harga ahli untuk belian seterusnya
-dapat beli mug dengan harga rm10.60



** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Wangsa Maju, KL 
FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Wangsa Maju, Keramat, Setiawangsa, Sri Rampai, Putrajaya

Monday, 20 February 2017

7 hari mencintaiku..Korang ada tonton ceritanya?

7 hari mencintaiku
****
novel best

Mesti korang semua ada tonton citer ni kan? Macam-macam pengajaran dalam cerita ni yang kita boleh ambil iktibar. Dari pelbagai sudut contoh dari segi kekeluargaan dan percintaan.

Apa yang saya perolehi pengajaran dalam kisah ini ialah erti sebuah persahabatan di antara Mia Adriana dan sepupunya Sophie.

Ni dari sudut pandangan saya. Walau pun Mia banyak lakukan kesilapan tetapi Sophie tetap menasihatinya dan tidak menyebelahi Mia sekiranya Mia ada lakukan kesilapan dan sedaya upaya membantu Mia untuk mengubah kelakuan ke arah yang lebih baik. Dan Sophie sesekali tidak jemu dan berputus asa dalam menasihati Mia. Saya tahu memang susah nak tengok seseorang berubah tapi yakinlah bahawa setiap usaha yang berpanjangan pasti hasilkan kejayaan yang termanis dalam hidup..

Kesimpulannya jika berkawan dengan seseorang yang positif in sha Allah kita pun akan dapat aura positif.

Jomlah share cite kegemaran kawan2 kat sini yang boleh diaplikasikan dalam kehidupan. Hanya pengajaran yang POSITIF  aje ye.
 

Sunday, 19 February 2017

Pentingkah Aliran Tunai?

Pentingkah rekod aliran tunai keluar masuk dalam bisnes?

Bagi Cheq Nik ia amatlah penting kerana dari situ kita boleh ketahui ke mana wang itu digunakan. Dan daripada situ jugak kita boleh tahu berapa pendapatan dan perbelanjaan yang kita telah lakukan. Tak kisahlah bisnes secara kecilan atau sebaliknya.

Cara yang Cheq Nik lakukan ialah :-

💕sediakan satu akaun ringkas untuk mengetahui aliran tunai keluar masuk

💕asingkan duit masuk secara tunai di dalam satu sampul yang berlainan untuk tujuan pengiraan pendapatan tunai secara tunai.

💕sediakan satu akaun bank berasingan untuk tujuan bisnes. Dengan itu kita dapat ketahui samaada modal yang kita laburkan beroleh untung atau sebaliknya. Sediakan juga satu akaun untuk keluar masuk duit untuk memudahkan pengiraan pendapatan.

Itu yang Cheq Nik lakukan. Korang yang berbisnes boleh la share apa yang korang buat ye.. nanti boleh la bertukar-tukar kaedah rekod keluar masuk pengaliran tunai..😉😉

belian dan jualan
 Semoga sedikit sebanyak dapat membantu dan memudahkan rekod aliran keluar masuk. 

Saturday, 18 February 2017

Shaklee Cologen Powder. Power tak?

Assalamualaikum pembaca semua

Saya nak share cikit kenapa Collagen Shaklee ni berbeza dengan Collagen lain yang ada di pasaran.

Tahukah anda Collagen Shaklee diekstrak daripada Sisik ikan merah?? mesti sume kenal kan dengan ikan merah ni? dan kalau yang tahu tu harga ikan ni memang antara yang termahal jugak kat pasaran. Tu baru ikan dia yang kita makan untuk buat lauk kan, So kenapa guna ikan merah ni??
kologen sisik ikan
 
Ikan merah hidup secara bebas dalam lautan sedalam 5,000 meter. Di bawah keadaan laut yang bertekanan tinggi, ia adalah sukar bagi ikan yang biasa untuk hidup. Ikan merah boleh menahan tekanan sehingga 20paun, bertelur dan hidup dengan bebas di dalam lautan dalam. Menjadikan ia sumber kolagen yang sangat lasak. Sangat lasak dan elastik Kepaduan sel yang sangat tinggi Tinggi kapasiti dalam mengekalkan kelembapan Jisim molekul yang sangat rendah untuk penyerapan unggul.

Lagi satu ape yang istimewa pasal Collagen Shaklee ni adalah kerana ia mempunyai Jisim Molekul Yang SANGAT RENDAH menjadi penyerapan yang tinggi.

cologen shaklee
 



Collagen Powder Shaklee mempunyai molekul yang sangat RINGAN kira-kira 1000mg Dalton maka ia MUDAH DISERAP oleh badandan dapat membantu meningkatkan sistesis kolagen pada lapisan dermis Jika anda lihat dalam gambar diatas, bilangan asid amino dalam molekul biasa (300,000 dalton) SANGAT BESAR DAN SUKAR DISERAP oleh tubuh.. bukan tidak diserap langsung tetapi drpd 100% mungkin yang sampai kedlm sistem cuma beberapa %, secara mudahnya kurang dari 100%. Berbeza dengan SCP, bilangan asid amino cuma 3 (1000 dalton) dan ini memudahkan penyerapan kedalam sistem badan. (PENYERAPAN UNGGUL) Jadi tiada yang terbazir dan kesannya akan dapat dirasai lebih cepat! Sebab tulah Shaklee Collagen Powder sangat istimewa berbanding kolagen lain dipasaran.

cologen powder
 

Menurut kajian saintis shaklee, penggunaan 8 minggu berturut-turut akan memberikan kesan yang sangat-sangat menakjubkan terutamanya untuk kulit serta tahap kesihatan anggota tubuh badan kita yang lain!

Dalam erti kata lain sangat rugi bagi anda yang tidak mahu mencuba Collagen ini..anda dapat menikmati segala kebaikan dari Collagen Powder Shaklee ni..


Beli COLOGEN POWDER secara online di SINI

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Wangsa Maju, KL 
 FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Wangsa Maju, Keramat, Setiawangsa, Sri Rampai, Putrajaya

Friday, 17 February 2017

Keajaiban Bersedekah

 KISAH KEAJAIBAN SEDEKAH
***
 


Kisah yang menunjukkan bagaimana Allah sangat menghargai amal hamba. Tuhan Yang Maha Mendengar tidak akan mensiakan kebaikan makhluk yang Dia ciptakan.

Tersebutlah seorang ibu solehah. Beliau memiliki seorang anak yang menjadi tulang belakang keluarga. Di rumahnya, si ibu menunggu kepulangan anaknya yang  melakukan perjalanan yang jauh. Sehingga si ibu putus asa, sementara sisa makanan tinggal cukup beberapa hari.

Suatu hari si ibu sedang bersiap untuk menyiapkan makanan tengaharinya. Ketika beliau mengambil suapan pertama dan siap untuk dilahap, tiba-tiba di depan pintu ada pengemis yang meminta makanan. Beliau pun tidak jadi meneruskan suapannya. Beliau menaruh suapannya dan menyerahkan sedikit makanan itu kepada pengemis. Sehari itu, sang ibu menahan lapar.

Selang beberapa hari, tibalah anaknya yang lama dia nantikan. Mulailah dia bercerita tentang kejadian yang luar biasa kepada ibunya

Ada kejadian luar biasa yang saya alami. Setelah beberapa hari saya melintasi jalur di daerah tertentu, tiba-tiba keluar seekor singa. Sehingga saya pun memegang erat punggung keledai yang aku naiki. Namun singa itu menyerang keledai. Dan kuku singa itu telah mengoyak jaket yang saya bawa, baju dan jubahku. Ketika cakarnya menghentam badanku, saya tercengang dan hampir hilang ingatan. Singa inipun membawaku dan menyeretku ke belukar yang tidak jauh. Dia bersiap untuk mengoyakku.

Tiba-tiba saya melihat orang berbadan besar, wajah dan bajunya putih, datang dan langsung memegang singa tanpa senjata. Dia naik dan pergi menghilang.
Ketika itu, orang besar tadi mengatakan: ‘Berdirilah wahai singa, satu suapan dengan satu suapan.’ Singa itupun berdiri dan lari meninggalkanku.

Saya pun mencari lelaki itu, dan tidak berhasil menemukannya. Saya duduk menenangkan diri di tempat itu dan kembali mengambil bekal makananku. Saya pun memperhatikan badan sendiri, ternyata tidak ada satupun yang terluka dan teruskan perjalanan.  Mereka sangat heran melihat kejadian yang ku alami. Namun saya kebingungan, apa makna ‘satu suapan dengan satu suapan.’

Mendengar ini, si ibu memahami. Kerana kejadian itu bersamaan dengan peristiwa saat beliau memberikan sedekah makanan. Beliau tidak sempat menelan satu suap, dan diberikan kepada orang yang memerlukan. Dengan itu, Allah selamatkan anaknya dari ‘suap’ singa.

[Kisah ini disebutkan oleh At-Tanuji dalam kitab: Al-Faraj ba’da As-Syiddah]

Semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada kita supaya tidak lokek berkongsi makanan dengan orang yang lebih memerlukannya. 

Tidak akan jatuh miskin jika kita sentiasa bersedekah malah rezeki makin melimpah ruah dan murah rezeki dari sumber yang tidak disangka-sangka.