Friday 18 October 2019

Petanda Sakit GERD dan Cadangan Vitamin Untuk Mengatasinya

Assalamualaikum

Gastroesophageal reflux disease (GERD) adalah keadaan apabila kandungan asid refluks dalam perut tertolak ke atas dan memasuki saluran esofagus atau kerongkong. Aliran songsang ini menyebabkan pedih hulu hati, ketidakselesaan di bahagian dada yang menular hingga ke kerongkong, mulut terasa masam dan loya.


Menurut kajian yang dilakukan di seluruh Asia pada tahun 2012 tentang kesan GERD terhadap mutu kehidupan, anggaran 60 peratus penghidapnya merasa tidak sihat, mengelak daripada makan sesetengah jenis makanan dan minuman, merasa letih dan khuatir disebabkan simptom GERD, manakala 50 peratus terjaga daripada tidur sekurang-kurangnya sekali atau dua kali sebulan akibat simptom penyakit.



Bagaimana Gerd ini terjadi? Sebenarnya, di dalam perut setiap orang mengandungi asid yang membantu mencerna makanan yang kita makan. Apabila asid ini naik ke esofagus, struktur dinding esofagus tidak mampu mengendalikan asid ini lalu menyebabkan rasa terbakar (burning sensation) yang dikenali sebagai pedih hulu hati. Tidak semua yang alami pedih hulu hati ini adalah penghidap GERD tetapi sekiranya keadaan ini melanda anda lebih dari satu jam dan agak kerap, kemungkinan anda perlu berjumpa dengan doktor untuk diagnosis lanjut.

Antara simptom lain termasuk rasa mual dan muntah, perut kembung atau angin, sesak nafas terutama apabila berbaring dan sendawa kuat yang berlebihan. Penghidap GERD juga seringkali mengalami sakit dada yang terjadi apabila otot pencerut sphincter tidak tertutup dengan sempurna lalu menyebabkan asid naik semula ke esofagus. Komplikasi GERD yang kronik boleh menyumbang kepada asma, batuk yang kronik dan pulmonary fibrosis. 

Penghidap GERD juga disarankan untuk mengelakkan beberapa jenis makanan dan minuman seperti arak, minuman berkafein, minuman berkarbonat, coklat, buah-buahan sitrus, makanan berlemak atau bergoreng, makanan pedas dan makanan berasaskan tomato seperti sos tomato, spaghetti dan lain-lain.

Di sini Cheq Nik nak cadangkan alternatif lain mengurangkan simptom-simptom GERD semestinya dengan supplement Shaklee.


Set Gerd


Bagaimana Set Gerd ini berfungsi?

Energizing Soy Protein (ESP)
-Membantu meneutralkan keasidan dalam perut kerana protein yang bersifat alkali.
-Mengandungi 20 jenis asid amino lengkap yang membantu membina sel-sel baru dan menggantikan sel lama yang rosak akibat hakisan asid hidroklorik pada perut semasa proses pencernaan.

Ostematrix
-Lengkap dengan kalsium, magnesium dan vitamin D yang bersifat alkali membantu mengurangkan keasidan dalam perut.
-Mengurangkan rasa pedih hulu hati dengan cara meneutralkan asid yang memasuki esofagus.


B Comple
-Membantu dalam proses sintesis DNA, menguruskan tekanan dan membina tenaga dalam proses metabolisme.
-Mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B yang diperlukan oleh tubuh bagi menggantikan nutrisi Vitamin B yang hilang dari badan setiap hari akibat tekanan.


Peppermint Ginger Plus
-Mengurangkan masaah sebu, senak perut dan menyingkirkan angin dalam badan
-Mengurangkan ketidakselesaan akibat masalah penghadaman.


Nak tahu lagi pasal vitamin ini?Boleh pesan dengan klik ke link ni ye ⏬⏬

Atau klik je link ini untuk pembelian secara online dengan menggunakan kad debit atau kredit.
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Dengkil, Selangor 
FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Pekan Dengkil, UiTM Dengkil, Sepang, Cyberjaya, Bandar Baru Salak Tinggi & Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen