Monday 16 May 2016

Pentingkah Vitamin C untuk kita?

Jika ditanya soalan seperti tajuk entri di atas, jawapan saya ialah penting. Ini kerana vitamin C ini mudah larut air dan tidak disimpan di dalam badan dan ianya mesti digantikan setiap hari. 

Satu lagi, vitamin C ini mudah dimusnahkan oleh pencemaan udara dan air. Sebagai contohnya merokok sekotak boleh membakar 500mg Vitamin C. Selain itu, ia mudah musnah kerana tekanan samaada fizikal atau mental. 

Vitamin C mudah teroksida oleh oksigen. Contoh makanan pemotongan sayur-sayuran, buah-buahan yg terdedah terlalu lama sebelum digunakan akan mengurangkan kandungan Vit.C. Contoh lain ialah cara memasak yang terlalu lama atau dengan suhu yang tinggi.

Apa yang anda perlu lihat sebelum memilih Vitamin C?
  1. Ia seharusnya menyediakan kira-kira 500mg Vitamin C setiap tablet.
  2. Pelepasanya hendaklah berasaskan gam dan resin tumbuhan semulajadi. Ini dikenali sebagai “pelepasan berlanjutan” yang berbeza daripada “pelepasan mengikut masa”
  3. Ia seharusnya mengandungi kompleks bioflavoid. Bioflavoid telah pun dibuktikan dapat membantu Vitamin C dengan 2 cara iaitu meningkatkan penyerapan dan membantu Vit C melaksanakan tugas dengan lebih baik.
  4. Yang paling penting! Ia seharusnya diuji secara klinikal untuk memastikan penyerapannya.
Dan inilah Vitamin C pilihan saya dan sebab itu saya yakin dengan Shaklee dan akan terus memilih Shaklee sebagai sumber Vitamin C saya!
 
fungsi vitamin c



** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Wangsa Maju, KL 
FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Wangsa Maju, Keramat, Setiawangsa, Sri Rampai, Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen