Saturday 20 June 2020

Petua Untuk Turunkan Tekanan Darah Tinggi Semasa Hamil

Assalamualaikum
Ada 6 petua untuk turunkan tekanan darah tinggi semasa hamil. Antaranya ialah:-
 1) Ibu hamil yang mengalami darah tinggi perlu mendapatkan rawatan doktor berterusan bagi memastikan janin yang dikandung ibu selamat dan membesar dengan baik. Sentiasa membuat pemeriksaan kehamilan seperti yang disarankan.

2) Amalkan ambil sayur-sayuran seperti tomato dan ulam-ulaman segar. Selain itu, amal juga meminum jus buah-buahan, kerana ia membekalkan vitamin dan mineral yang sangat penting untuk kesihatan tubuh.

3) Luangkan masa untuk bersenam secara santai dan lakukan senaman ringan setiap hari sekurang-kurangnya 10-20 minit. Selain itu, sangat penting juga untuk mendapatkan rehat yang cukup.

4) Jauhi makanan yang tinggi kandungan garam dan elak makan makanan segera sepanjang tempoh kehamilan. Amalkan pemakanan yang seimbang dan sihat. Mesti ibu akan kata. Eh tak boleh ambil makanan segera ke? Sebenarnya bukan tak boleh langsung. api kalau boleh kita elakkan. Sebab apa? Lagipun makanan segera ini tak baik untuk kesihatan ibu dan juga kandungan..Itu saja..Tapikan sesekali tu boleh je kalau nak lepaskan mengidam nak makan maggi ke, MCD ke, KFC ke. Tapi jangan selalu ya. Control pemakanan anda itu adalah penting.

5) Kurangkan tekanan terutama di tempat kerja. Usahakan untuk mengawal keadaan dan melakukan tugas harian dengan tenang dan gembira. Jauhi tekanan dan stress kerana ia salah satu punca kepada darah tinggi semasa hamil.

6) Mengamalkan pengambilan suplemen seperti asid lemak omega-3 dan kalsium.

Di sini ada beberapa cadangan vitamin yang disyorkan untuk ibu-ibu yang mengalami tekanan darah tinggi semasa hamil. Merbahaya tau!





Nak tahu lagi pasal vitamin ini?Boleh pesan dengan klik ke link ni ye ⏬⏬

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Dengkil, Selangor 
FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Pekan Dengkil, UiTM Dengkil, Sepang, Cyberjaya, Bandar Baru Salak Tinggi & Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen