Wednesday 23 April 2014

Posisi Tidur yang Baik Selama Hamil

Pada kehamilan trimester awal ibu hamil biasanya tidur dengan posisi apapun yang dapat memberikan rasa nyaman untuk dirinya, kerana perutnya belum membesar. Ibu hamil biasanya mulai cemas ketika memasuki trimester kedua. Namun sebenarnya ibu hamil tidak perlu khuatir.

Kenapa? Kerana tubuh ibu diciptakan begitu unik sehingga dapat memberikan perlindungan. selain itu, bagi janin dalam kandungan ibu hamil tidak pernah merasa tak nyaman kerana keadaannya yang terapung di dalam cairan ketuban dan mempunyai ruang sendiri untuk bergerak bebas. Walaupun begitu ibu hamil juga harus berhati-hati dalam memilih posisi tidur. 

 

Tidur Dengan Posisi Meniarap

Posisi ini sebenarnya cukup aman untuk ibu hamil. Tapi biasanya pada kehamilan trimester pertama kerana berlakunya pembesaran payudara dan juga merangsang payudara yang lebih sensitif dan akan menimbulkan ketidakselesaan untuk tidur meniarap. Dan pada saat di mana perut anda sudah mulai membesar (awal 14 minggu) tidur dengan posisi meniarap menjadi sangat tidak selesa kerana anda harus menyokong paha dengan bantal untuk dapat tidur meniarap kerana perut yang mulai membesar.

 

Tidur Dengan Posisi Terlentang

Posisi ini dianjurkan setelah kehamilan 16 minggu ibu hamil untuk tidak tidur terlentang, kerana dengan tidur posisi terlentang, anda akan meletakkan seluruh berat rahim ke bahagian belakang dan usus. Tidur posisi terlentang juga dapat meningkatkan risiko sakit pinggang, , gangguan pencernaan, dan mengganggu pernafasan. Posisi tidur terlentang pada trimester kedua dan ketiga juga dapat mempengaruhi tekanan darah. Untuk beberapa wanita, dapat menyebabkan penurunan darah yang membuat mereka merasa pening malah boleh meningkatkan tekanan darah. Pada ibu-ibu yang hamil dengan tekanan darah tinggi, tidur pada posisi terlentang sangat tidak dianjurkan.

 

Tidur Dengan Posisi Mengiring

Posisi tidur yang bagaimanakah yang terbaik? Sampai saat ini belum ada penelitian lebih lanjut tentang posisi tidur yang aman untuk wanita hamil. Tapi sangat dianjurkan setelah kehamilan 16 minggu, sebaiknya ibu hamil tidur dengan posisi mengiring ke sebelah kiri, kerana posisi ini memberi keselesaan untuk bayi anda untuk mendapatkan aliran darah dan nutrisi yang maksima ke  plasenta dan mengiring di sebelah kanan boleh mengembalikan aliran darah ke tubuh bahagian bawah ke jantung yang juga dapat membantu ginjal untuk membuang sisa produk dan cairan dari tubuh ibu sehingga mengurangkan pembengkakan pada kaki, pergelangan kaki dan tangan.

Tidur posisi ke kanan juga baik. Anda dapat menggantikan posisi ke kanan dan ke kiri untuk membuat anda tidur lebih selesa dan nyenyak.

Tips: Untuk tidur dengan posisi miring yang lebih nyaman letakan bantal diantara dengkul anda dan satu di punggung anda. Atau anda dapat membeli khusus bantal ibu hamil


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms/call/whatapps ke 017 3430922 atau email nik_azimah81@yahoo.com untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen