Tuesday 2 December 2014

Gastrik Patut Dihentikan atau Dibiarkan?Yang Mana Satu Pilihan Anda?

Ekoran daripada cara hidup moden yang penuh dengan makanan segera yang kurang berkhasiat dan macam-macam tekanan hidup, pelbagai-bagai penyakit moden telah pun semakin mengancam kesihatan kita. Masalah Gastrik sudah menjadi satu masalah kesihatan yang semakin popular di antara warganegara kota. 

Sebenarnya, masalah gastrik asid berlebihan ini adalah susah untuk ditangani. Ini adalah kerana masalah ini adalah seperti hantu, ia boleh menyerang anda minggu ini dan kemudian hilang untuk beberapa minggu dan datang kembali secara tiba-tiba. 

Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan masalah gastrik asid, ada yang mengatakan bahawa ia adalah berpunca daripada cara permakanan, ada pula yang mengatakan ia berpunca daripada jangkitan bakteria, berikut adalah punca-punca gastrik yang biasa kita dengar:

1)MAKANAN PEDAS


Orang yang gemar makanan pedas adalah lebih cenderung untuk menghidap masalah gastrik acid, ini adalah kerana kepedasan itu adalah sesuatu yang merangsang rembesan jus gastrik asid di dalam perut. Ini menerangkan kenapa anda lebih berselera dan makan lebih apabila terdapat lauk yang pedas.
 
2)MAKANAN MASAM

Seperti dengan makanan pedas, makanan yang masam turut akan merangsang rembesan jus gastrik yang lebih. Bagi mereka yang gemar makan jeruk apabila perut kosong, lama kelamaan, lapisan mukus yang melindungi dinding perut daripada hakisan asid hidroklorik akan menjadi semakin nipis.

3) MAKANAN BERGORENG


Makanan yang digoreng adalah berminyak dan lebih sudah untuk dicerna, ia akan berada di dalam perut untuk jangka masa yang lebih panjang. Kewujudan makanan akan terus merangsang rembesan jus gastrik di dalam perut. 

4)KOPI ATAU TEH

Kopi dan teh mengandungi kafein yang merupakan perangsang saraf yang menyebabkan kelenjar jus gastrik di perut menjadi lebih aktif. Satu atau dua gelass sehari tidak apa, tetapi kalau anda minum kopi dan teh seperti minum air, anda memang dalam senarai calon yang bakal dapat masalah gastrik.

5)TEKANAN EMOSI


Cara hidup moden adalah penuh dengan macam-macam tekanan dan tekanan emosi ini akan mengganggu sistem hormon dan saraf di dalam badan yang akan menyebabkan macam-macam penyakit moden dalam jangka masa yang panjang dan masalah gastrik adalah salah satu daripadanya.
 
Untuk menangani masalah penyakit gastrik ni...SHAKLEE ada mencadangkan set vitamin shaklee untuk penyakit gastrik...Set ini terdiri daripada OSTEMATRIX & PAPPERMINT GINGER PLUS & ESP...


set pilihan untuk gastrik

Antara kelebihan & kebaikan set ini ialah :-

ESP - ENERGIZING SOY PROTEIN

~merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut.
~nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.


OSTEMATRIX

~Pesakit gastrik disarankan untuk mengambil susu atau kalsium, kerana ianya bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid di dalam perut.


PEPPERMINT GINGER PLUS

~Shaklee Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut.
~Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

Yang mana ada gastrik, memang patut ambil set ini..bukan apa, jika dibiarkan risau akan muncul penyakit lain pula. Sebelum berundur, saya paparkan testimonial gastrik yang hanya mengamalkan ESP dan Vitalea...


gastrik dan ESP

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Rakan Shaklee Anda 
Nik Azimah bt Awg.Hamat (SID : 894805) 
♥ SMS/WhatsApp : 017-343 0922 
♥ Emel : nik_azimah81@yahoo.com 
♥ FB Page: Peminatvitamin 
♥ FB : Nik Azimah Awg Hamat

17 comments:

  1. ESP bukan saje untuk gastrik juga untuk kulit cantik..

    Jom baca Kulit Kering dan Menggelupas

    ReplyDelete
  2. Saya dulu penghidap gastrik juga tapi syukurlah ia tidak berlanjutan. In shaa Allah dengan menjaga pemakanan dan makan tepat pada waktu nya boleh membantu masalah ini. Nak lebih mudah, amalkan sahaja set shaklee ini... Betul tak?

    Tampil Cantik Menawan Tanpa Jerawat Dan Jeragat Di hari Bahagia? Apakah Caranya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg betul....sekarang ni pun cuba disiplinkan diri jaga pemakanan dan time mkan

      Delete
  3. gastrik ni teruk juga sebenarnya..kalau tahap yang teruk sampai nak buat kerja pun tak boleh..nampaknnya shaklee ada jalannya..vitamin shaklee bagus untuk kesihatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...saya memang ada gastrik yang agak teruk..

      Delete
  4. Gastrik ni memang bahaya.. janganlah dibiarkan sebab ia sebenarnya gejala dinding perut makin menipis hakisan dari makan pedas dan asam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi makanan pedas dan asam la yg sentiasa menjadi pilihan

      Delete
  5. sebelum nie saya pun sering gastrik...alhamdulillah, sejak amalkn esp, saya dah jarang sangat rasa sakit gastrik...

    CANTIK TANPA JERAWAT

    ReplyDelete
  6. Gastrik sgt bahaya jika di biarkan.cegah sebelum penyakit lain yg datang.esp sgt bagus utk pengidap gastik.

    ReplyDelete
  7. Sdapnya Tgk mkann.. Biarpun org tau mkann mcm tu penyebab gastrik.. Tapi tak leh nak elak klu mkann Sdap ad dpn Mata.. Alhamdulillah ad esp.. Mmg Sg. Sgt mmbntu..
    SAYA PENGSAN SEMPENA PROMOSI DISEMBER

    ReplyDelete
  8. sejak amalkan ESP, saya dah jarak dapat masalah sakit gastrik ni. skrg konsisten amal ESP, alhamdulillah, masalah gastrik hilang, kenyang pun berpanjangan

    ReplyDelete
  9. Member huda setiap kali mai gastrik tu memang xboleh buat apa.kesian tengok..

    JommSihatDanCantik -> CARA MEMBUATKAN KULIT MUKA BENAR-BENAR BERSIH

    ReplyDelete
  10. ESP memang bermanfaat.. Selalu amalkan sebelum tidur agar perut tak berkeroncong

    Sihat Gagah Kurangkan Risiko Prostat

    ReplyDelete
  11. Penyakit gastrik ni yang paling penting kena jaga makan...alhamdulillah tak pernah pula kena sakit gastrik.

    jom buang lemak dengan lecithin shaklee

    ReplyDelete
  12. Dulu saya memang selalu kena gastrik. Tapi sejak amalkan ESP, alhamdulillah jarang sekali kena gastrik

    Mencari Cara Atasi Jerawat Dan Parut Yang Memburukkan Wajah

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen