Friday 5 December 2014

Kenapa Perlu Mengambil Vitamin C Shaklee?

Assalamualaikum semua...terima kasih yang tidak terhingga kepada pembaca setia peminatvitamin.blogspot.com kerana tiap hari membukanya untuk mengetahui info-info mengenai suplemen shaklee dan tips-tips yang berkaitan.

Hari ini cerita pasal Vitamin C Shaklee...jangan termuntah pulak ye...ye lah sebab setiap hari disajikan dengan entri yang berkaitan dengan Vitamin C...mana taknya kan?bulan ni kan ada promosi boleh dikatakan besar-besaran yang dianjurkan oleh Shaklee...mana-mana yang membeli Vitamin C sebanyak 6 botol akan dapat lagi sebotol FREE....berbaloi kan?jika rasa 6 botol tu banyak sangat boleh je beli 2 botol dan dapat diskaun 5%...tapi kalo nk sebotol pun boleh.....hehehe

kenapa perlu vitamin c shaklee?

Oklah, berbalik kepada tajuk utama, kenapa kita perlu mengambil Vitamin C Shaklee? Vitamin C atau ascorbic acid ini sangat diperlukan oleh tubuh badan kita kerana badan kita tidak boleh menghasilkan vitamin ini secara semulajadi. Jadi ianya perlu diambil di dalam diet pemakanan seharian kita. Jadi kita boleh kupas-kupas buah oren dan telan tetapi masih tidak mencukupi kerana Vitamin C dalam sebiji oren itu tidak mampu untuk menampung keperluan Vitamin C yang diperlukan oleh tubuh kita dalam diet seharian.

Jika kita baca dan lihat, ramai artis-artis di Malaysia mahupun di Hollywood yang suntik Vitamin C ini sebab gara-gara mampu menjadikan kulit lebih licin, cantik dan kekal jelita. Sejauh manakah kebenarannya?? Jom kita baca apa yang Vitamin C boleh lakukan....jeng..jeng...jeng..

-Vitamin C membantu dari segi pembentukan kologen iaitu sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kologen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Perkataan kologen sendiri berasal daripada Yunani yang bererti lekat atau bersifat sebagai pelekat. Sebab itulah, pengamalnya akan mendapati kulitnya lebih licin, tegang dan cantik, malah luka pun cepat sembuh kerana ia membentuk perhubungan tisu badan yang kuat.

-Vitamin C menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisma kolestrol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak. Sebab itulah mereka yang menghidap darah tinggi digalakkan ambil Vitamin C bagi mengelakkan strok dan jantung tersumbat.

-Untuk tujuan detoksifikasi. Vitamin C berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, aksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Mereka yang merokok patut menjadikan Vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk.

-Vitamin C juga berperanan dalam pengeluaran hormon antistress dan interferon iaitu hormon fungsi imun. Mengikut Doktor Bruce Miller, the more you strees the more you need Vitamin C. Kita tahu bahawa stress boleh memusnahkan Vitamin C dan oleh kerana kekurangan Vitamin C, sistem keimunan kita akan menjadi lemah dan mudah diserang penyakit.

-Penyakit skurvi adalah kekurangan Vitamin C. Sesiapa yang mengalami pendarahan pada badan, lebam-lebam, gusi mudah berdarah, gigi mudah tercabut atau luka lambat sembuh, pendarahan dalam otot dan sendi adalah disebabkan kekurangan Vitamin C. Jelas sekali Vitamin C adalah umpama gam yang melekatkan sel-sel lalu menjadikan tisu-tisu dalam badan kita tidak mudah koyak atau terluka. Mereka yang sering sakit adalah disarankan mengambil Vitamin C pada dos yang lebih tinggi bagi mempercepatkan proses penyembuhan.

penyakit skurvi akibat kekurangan vitamin c


Gusi bengkak boleh amalkan Vitamin C

Vitamin C ini juga bukan sekadar untuk perempuan sahaja tau..lelaki pun perlu juga mengambil Vitamin C ini dalam diet seharian. Kalau makan 1 biji Vitamin C 500mg itu sama macam kita makan 7 biji buah oren tetapi mampu ke? Jika nak dibandingkan, 7 biji oren di pasaran nak dekat sekilo dan harga sekilo oren pun dah rm7 walhal jika mengambil Vitamin C 500mg ni hanya beberapa sen sahaja...masih lagi berkira?


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Rakan Shaklee Anda 
Nik Azimah bt Awg.Hamat (SID : 894805) 
♥ SMS/WhatsApp : 017-343 0922 
♥ Emel : nik_azimah81@yahoo.com 
♥ FB Page: Peminatvitamin 
♥ FB : Nik Azimah Awg Hamat

22 comments:

  1. Nak cantik dengan botox?better tkar pada kolagen semulajadi iaitu vitamin c shaklee..lagi selamat dr botox dan lebih berkesan utk jangka masa panjang. Lagi pun vitamin c shaklee ada bioflavonoids.

    ReplyDelete
  2. lagi jimat dan murah jika ambil vitamin c..dan yang penting selamat

    ReplyDelete
  3. Salah 1 kebaikan vitamin c ialah untuk bantu masalah gusi berdarah..best kan vitamin c ni

    Jemput baca: Cara Mengatasi Gusi Berdarah Agar Tiada Lagi Darah Keluar Semasa Menggosok Gigi

    ReplyDelete
  4. Sambil makan vitamin c, rajin2 la buat masker. Tapi jangan selalu. Memadai seminggu sekali..

    JommSihatDanCantik -> VITAMIN C DAN BIOFLAVONOIDS

    ReplyDelete
  5. wow penerangan yg baik dan padat..especially sebagai detox logam berat dan antistress..

    ReplyDelete
  6. Dulu bila sebut vitamin c asyik terfikir antibodi, imun system rupanya banyaaaak lagi manfaat lain.

    ReplyDelete
  7. Setiap hari baca kebaikkan vitamin C ni teruja sangat...ditambah pula dengan harga promosi bulan ni...memang gempaklah

    set kurus ibu menyusu terbaik dari shaklee

    ReplyDelete
  8. Vitamin C ni banyak khasiatnya. Saya paling suka untuk imun dan kesihatan gigi.
    Pengedar Shaklee Semenyih 

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya paling suka bila vitamin c dok cerita pasal cantikkan kulit

      Delete
  9. Vitamin c mmg bagus utk kecatikan .yg penting selamat dan murah.x perlu lg nak cucuk2 ngan botox pun masih boleh cantik..

    ReplyDelete
  10. Rasanya vita c shaklee adalah yang termurah di pasaran berbanding yg jenama lin tu. Lagi pula ia adalah semulajadi... rugi tau kalau x cuba

    ReplyDelete
  11. Macam -macam khasiat vitamin C.. Nak cantik dengan selamat nilah dia!!
    Pudarkan Pigmentasi untuk Tampil lebih yakin

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen