Monday 29 January 2018

Cadangan Vitamin Untuk Slip Disc

Apa itu Slip Disc?

Slipped Disc merupakan pengalihan nucleus pulposes (warna hijau dalam gambar di bawah) dari lokasi normal. Nucleus pulposes atau disc berfungsi sebagai penggalas atau penstabil tulang belakang. Apabila disk terkeluar dan tersentuh saraf, ia menekan urat saraf berhampiran dan menyebabkan rasa sakit dan kebas di punggung, belakang, kaki atau tangan.

slipped disc


Macam mana SLIP DISC boleh terjadi?

Tulang belakang kita ni panjangnya dari tengkuk sampailah ke pinggang dan disokong oleh 26 disk. Tugas tulang belakang untuk lindungi saraf tunjang. Tulang belakang kita dipisahkan antara satu sama lain dan setiap gap dilindungi cakera @ disk. Disk ini bentuknya bulat macam CD tetapi lembut seperti gel.
Disk boleh rosak atau pecah. Apabila disk pecah, disk akan bergerak dari kedudukan asal seperti gambar di atas ni.

Disk atau cekera ni ada 2 lapisan. Lapisan dalam lembut, dipanggail nucleus. Yang warna hijau dalam gambar di atas. Bahagian luar keras dan dipanggil annulus. Jika lapisan luar koyak atau mengalami penuaan, lapisan lembut boleh keluar dan menekan saraf.
Bila terkena saraf yang berwarna kuning tu, pesakit akan berasa tidak selesa, kesakitan di bahagian tertentu hingga menyukarkan aktiviti harian.

Slip disk juga dipanggil herniated, terjengul atau membonjol.

Faktor dan Punca Slip Disk Terjadi?


  • Jatuh terduduk
  • Angkat barang berat dengan cara tak betul
  • Melompat dari tempat yang tinggi
  • Terbabit dengan kemalangan
  • Kurang bersenam hingga menjadikan tulang belakang tidak kuat
  • Proses penuaan Disk
  • Salah postur badan
Antara suplemen yang dicadangkan ialah Vivix, Omega Guard dan Ostematrix. Masing-masing ada peranan tau. Jom kita baca peranan setiap vitamin untuk slip disc.

shaklee untuk slip disc

1. Resveratrol ( Vivix Shaklee )
Mengelakkan penuaan sel tidak matang dan memulihkan kembali sel yang rosak. Disk yang rosak dan pecah antaranya berpunca dari penuaan sel dan kekurangan nutrien. Resveratrol di dalam Vivix membantu pelihara keanjalan disk, perbaiki struktor sel dan menyokong kesihatan sendi.

2. Kalsium dan Mineral ( Ostematrix Shaklee )
Membina sel tulang yang sihat. Meransang enzim untuk memadatkan tulang. Semakin kita berusia, tulang kita menjadi semakin rapuh dan tidak padat. Kalsium yang mengandungi cukup mineral sokongan membantu atasi masalah sendi, tingkatkan kusyen sendi dan pelihara tulang rawan.

3. Minyak Omega 3 ( Omega Guard Shaklee )
Bersifat anti inflamasi atau anti radang dan sebagai pelincir dan menyurutkan bengkak. Pesakit slip disk menanggung kesakitan akibat radang di tulang belakang apabila disk menekan saraf. Omega Guard juga membantu melambatkan regenerasi disc.


Testimoni pengguna yang mengamalkan Set Slip Disc :

testimoni untuk slip disc
Untuk pesanan secara online klik link di bawah ye:


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Nik Azimah Awg. Hamat (ID 894805) - Pengedar Shaklee Wangsa Maju, KL 
FB: Nik Azimah Awg.Hamat 
Pages: Peminatvitamin 
No Tel: 017-3430922 
Email: nik_azimah81@yahoo.com 
COD area: Wangsa Maju, Keramat, Setiawangsa, Sri Rampai, Dengkil & Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen