Sunday 22 June 2014

Cegah Strok dengan SHAKLEE

Stroke adalah penyebab kecacatan dan kematian yang utama di dunia. 
Tapi bukan bererti yang terkena stroke bakal tidak selamat. Kerana pengambilan langkah yang bijak  dengan cepat akan membuat stroke boleh diubati.

Stroke adalah gangguan fungsi saraf baik berupa kelumpuhan anggota gerak, gangguan bicara atau penurunan kesedaran yang terjadi secara mendadak akibat gangguan peredaran darah ke otak.


1. Stroke hanya terjadi pada usia lanjut
Faktanya: stroke dapat menyerang semua usia.

Kejadian stroke paling sering berlaku kepada mereka usia di atas 50 tahun, namun stroke dapat menyerang semua usia. Kejadian stroke pada anak pada umumnya disebabkan oleh kelainan komponen darah dan pembuluh darah yang dibawa sejak lahir dan bukan terkait gaya hidup (kadar kolesterol darah tinggi, kegemukan, dan merokok) seperti pada orang dewasa.

2. Stroke lebih sering pada laki-laki
Sebuah penelitian epidemiologi skala besar oleh Seshadri pada tahun 2007 mengungkapkan bahawa stroke lebih sering terjadi pada perempuan. Kejadian stroke adalah 1 pada setiap 5 orang perempuan dan 1 pada setiap orang laki-laki.

Angka kejadian stroke meningkat lebih dari 2 kali ganda kepada perempuan yang memiliki tekanan darah lebih dari 140/90 mmHg. Kejadian stroke pada perempuan meningkat mendadak kpada usia wanita yang menopause. Hal ini berkait rapat dengan hilangnya efek pembuluh darah oleh hormon estrogen.

3. Stroke hanya dapat terjadi pada pencderita hipertensi (tekanan darah tinggi)

Faktor risiko stroke yang tidak dapat diubah adalah mereka yang usia tua, jenis kelamin dan riwayat keluarga stroke. Ada pula faktor risiko stroke yang dapat dikendalikan iaitu: hipertensi, diabetes, merokok, dan kadar kolesterol darah yang tinggi.


Hipertensi merupakan faktor risiko stroke yang utama, namun bukan merupakan satu-satunya faktor risiko stroke

 

4. Stroke tidak dapat dicegah

Faktanya: stroke dapat dicegah.

Pencegahan stroke dimulai dengan mengetahui faktor risiko stroke. Pengendalian faktor risiko stroke yang utama adalah menurunkan tekanan darah, berhenti merokok, menormalkan kadar kolesterol darah dan menurunkan berat badan berlebih.

Perubahan pola hidup dengan lebih banyak mengkonsumsi buah dan sayur, menghindari rokok, berolahraga dan kurangkan  sangat dianjurkan.


5. Stroke tidak dapat diubati
Faktanya: stroke dapat diubati.


Semakin cepat mendapat pertolongan yang betul maka semakin besar kemungkinan terhindar dari kematian dan kecacatan akibat stroke. Permasalahan yang muncul adalah kurang mengetahui  gejala stroke.

6. Stroke adalah akhir dari segalanya

Faktanya: stroke bukanlah akhir dari segalanya.

Angka kematian akibat stroke bervariasi antara 20%-30%. Hal ini bererti bahawa ada 70% orang yang selamat dari serangan stroke. Orang yang selamat dari serangan stroke ini dikenal sebagai 'the stroke survivors'. Para stroke survivors ini memiliki  kecacatan yang bervariasi, mulai ringan sampai dengan berat.


Penangan terhadap kecacatan tersebut memerlukan tindakan rehabilitasi yang baik. Penelitian memperlihatkan adanya konsep neuroplastisitas yang memungkinkan pembaikan fungsi saraf sampai dengan 6 bulan serangan stroke. Waktu 6 bulan inilah yang harus dikejar untuk mencapai pemulihan yang optimal. Para stroke survivors ini juga harus terus menerus memperbaiki pola hidup dan mengkonsumsi obat secara teratur untuk mencegah serangan stroke lagi.
 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Rakan Shaklee Anda :-
Nik Azimah bt Awg.Hamat (SID : 894805)
♥ SMS/WhatsApp : 017-343 0922
♥ Emel : nik_azimah81@yahoo.com
♥ FB Page: Peminatvitamin
♥ FB : Nik Azimah Awg Hamat

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen