Monday 18 August 2014

Penawar Senggugut yang Selamat

Pasti setiap wanita akan mengalami masalah senggugut...ada yang mengabaikan masalah ini...jangan abaikan kaum wanita..boleh menjadi teruk..sekarang tidak nampak kesannye tapi akan datang kita tidak tahu...

Ramai diantara kita yang menghadapi senggut ketika haid.Kadar kesakitan berbeza-beza diantara satu orang dengan orang lain.Ada yang sampai tahap berguling2 atau sakit biase sahaja....Sakit ketika datang haid atau senggugut adalah satu masalah yang biasa dialami oleh banyak wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang baru meningkat remaja...

Jika dilihat secara teliti, simpton-simptom PMS kebanyakannya dipercayai berpunca daripada tahap kalsium yang rendah dalam sistem saraf pusat.

Maka dengan sebab itulah pengambilan suplemen kalsium adalah sangat-sangat dicadangkan semasa PMS. Kajian telah membuktikan pengambilan kalsium boleh memberikan kelegaan kepada semua simptom PMS. Kalsium juga membantu melegakan kesakitan senggugut semasa haid dengan cara mengekekalkan kestabilan otot seterusnya mengurangkan kekejangan (senggugut). Kalsium juga dapat membantu mengatasi retensi air dan sakit-sakit pinggang dan belakang. Pakar menyarankan pengambilan antara 1000-1500mg kalsium untuk mereka yang sering diserang gejala PMS ini.

Akan tetapi kalsium semata-mata tidak akan menunjukkan kesan positif kerana ianya memerlukan magnesium dan vitamin D sebagai sinergi.

Magnesium sangat membantu untuk penyerapan kalsium dan dalam masa yang sama juga berfungsi melegakan gejala-gejala PMS seperti kemurungan, kembung dan bengkak payudara. Kajian menunjukkan wanita yang mengambil magnesium ini didapati kurang mengalami senggugut kerana magnesium boleh membantu melegakan kekejangan otot. WomensHealth.com menyarankan pengambilan 400mg magnesium sehari untuk mengurangkan gejala-gejala PMS ini tetapi kesannya mungkin hanya akan dapat dilihat setelah 2 atau 3 kitaran haid.

Vitamin D juga sering digabungkan dengan kalsium dalam menguruskan masalah PMS. Bersama-sama kan lebih baik? Kesannya lebih ummmpphh!!

Selain bertindak membantu menyerapan kalsium, vitamin D juga boleh memberikan kelegaan bagi sakit-sakit yang dialami oleh wanita semasa PMS, dengan cara penghalang generasi prostaglandins dalam badan. Dan dose yang dicadangkan pula adalah sekitar 400IU.
 
 
Ya, kenapa Ostematrix? Kerana OsteMatrix bukan sekadar kalsium. Malah dilengkapi dengan magnesium dan juga vitamin D dengan dose saranan yang ideal. Anda boleh nilaikannya sendiri 

Dapatkan Ostematrix di sini...khasiatnya banyak jika nak dibandingkan dengan harganya..

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Rakan Shaklee Anda 
Nik Azimah bt Awg.Hamat (SID : 894805) 
♥ SMS/WhatsApp : 017-343 0922 
♥ Emel : nik_azimah81@yahoo.com 
♥ FB Page: Peminatvitamin 
♥ FB : Nik Azimah Awg Hamat

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen